אלבר אלבז – ״מפעל החלומות״

פורסם ב 18.02.23 ע"י אדריכלית מירב סלע

 

מאת: אדריכלית מירב סלע

צילומים: הילית קרש

מהתערוכה של אלבר אלבז במוזיאון העיצוב חולון, יצאתי עם מנעד רגשות.
מאהבה, דרך חמלה, עצב וצחוק, ועד געגועים לאלבר, שתכל'ס אני בכלל לא מכירה אותו אישית, אבל אחרי ההרצאה של יערה קידר, אוצרת התערוכה, וסיור בתערוכה, הרגשתי שאני מתגעגעת אליו, שאני מכירה אותו, שהוא הילד מהשכונה שגדלנו יחד (לא באמת, אבל ככה הרגשתי), ושיש לי זכרונות ילדות איתו והנה אני מתבשרת בידיעה שהעולם איבד אותו ואת כל שק הלבבות שהוא פיזר לכל עבר.

 

אלבר אלבז, מי שנחשב למעצב הישראלי הכי מצליח בעולם, הלך לעולמו בשנת 2021 בעקבות סיבוך של נגיף הקורונה.  קידר אצרה ויצרה חוויה שלמה שמוקדשת לאלבר, כזו ששואפת לספר למבקרים סיפור של אופנה ורגש ונותנת  הצצה לחלומות, הכוח המניע בחייו של אלבז.

על התערוכה שאפשר להגיד עליה המון מילים – מרגשת, מהממת, מדהימה, ואולי המילה המדוייקת ביותר היא – מטלטלת, כי אחרי אולם השמלות שעוצבו כמחווה לאלבר לאחר מותו, אי אפשר שלא להרגיש את כמויות האהבה שנשפכות שם דרך הבגדים.

אוצרת התערוכה – יערה קידר

 

כבר בכניסה לתערוכה יש צילום פרוטרט ענק של הפנים של אלבר, לא יודעת למה אבל כבר בו משהו צובט בלב, אולי אלו העיניים הרעבות שלו לאהבה, אולי הפפיון האדום שנראה כמו לב ענק, אולי המילים – "מפעל החלומות" שמתנוססות מעל פניו.

אלבר נהג לומר שהוא מחבק דרך בגדים, שהוא מעניק אהבה דרכם, שהוא רוצה לתת לנשים לבטא את עצמן, להרגיש מלאות ביטחון וחוזקה.
אלבר נהג לצייר לבבות אדומים, בתערוכה יש אלפי לבבות מרחפים באוויר, אי אפשר שלא להתאהב בו.

התערוכה היא מסע בזמן, הציורים שהוא צייר בגיל 6 כילד חולם בשכונת תל גיבורים בחולון, הם לא אחרים מגאונות! בפירוט לא הגיוני לגילו, הוא צייר מדים חדשים לדיילות, לשוטרות, לאחיות, ואת מורתו האהובה הוא תיעד כל יום בבגדיה, וחילק ציונים לעצמו על הבגדים שעיצב בציור.

בגיל 10 אלבר התלהב מצעיף שאימו קיבלה מקרובת משפחה שהגיעה לביקור מחו"ל.
אלבר שאל מי עיצב את הצעיף, ומשקיבל תשובה – "איב סן לורן", אלבר אמר- "יום אחד אעבוד אצלו". 20 שנים לאחר מכן, אלבר נבחר לרשת את מקומו בבית האופנה המפורסם של איב סן לורן.

אלבר הפך למעצב האופנה הישראלי המצליח ביותר בעולם, ומשך יותר משלושה עשורים, הוא כבש את כל עולם האופנה, ושינה אותו לנצח!
כחלק ממסעותיו בעולם האופנה, הוא נבחר כמנהל האמנותי של "לנווין" משך 14 שנים – בית האופנה הנחשק והותיק ביותר בצרפת. אלבר הציל אותו מסגירה ואף הפך אותו לחוד החנית.

לאחר 14 שנים הוא קיבל בתדהמה מכתב פיטורין עקב חילוקי דיעות. הם דחקו בו לעבוד מהר וממוסחר יותר, בעוד הוא התעקש לתת תשומת לב לכל בגד וכל אישה שתלבש אותו.
בעקבות פיטוריו אלבר עבר משבר עמוק והחליט לצאת למסע בעולם, בין 12 מדינות, שנמשך 4 שנים, נפגש עם מי שבעיניו מובילי עתיד האופנה – סטודנטים לאופנה, רופאים, אנשי רוח ומובילי דעת, במסע בו חיפש את התשובה לשאלה הפילוסופית משהו -"האם אופנה עדיין באופנה?" ומהו עתיד האופנה, מה שהביא אותו להקים מותג חדש האורז בתוכו את כל תובנותיו ממסעו, AZ FACTORY.

אלבר הבין שאופנה עדיין רלוונטית אך היא צריכה לעבור שינוי דרמטי. בקולקציה שלו הוא מעצב בגדים לבישים לכל המידות, ממציא טכנולוגית סריגה מיוחדת שאין בה פסולת ובזבוז, ללא חומרים מזהמים.

עם הצגת הקולקציה שלו, הכותרות לא איחרו לבוא, ולהודיע לעולם שאלבר חזר! ובגדול!

ארבעה חודשים לאחר שהציג את הקולקציה המהפכנית שלו במותג החדש, ורגע לפני יום הולדתו ה-60, אלבר חלה בקורונה ונפטר.

בתערוכה מוצגת הקולקציה הראשונה והאחרונה למותג שלו AZ FACTORY, בה מונצחות תובנותיו על עתיד האופנה, המפגש בין אופנה-טכנולוגיה, עבר ועתיד, ומסעותיו בין הערים המשפיעות עליו ביותר.

ארבע קולקציות תוכננו תחת המותג AZ FACTORY בשלהי הקורונה. בהשראת 4 ערים עיצבו את מסלול חייו ומהם הוא שאב את מרב ההשראה שלו – חולון – אליה עלה בגיל שמונה חודשים ובה גדל.

אלבר הביע את געגועיו לנשיקות וחיבוקים, לאנשים. בתקופה זו אלבר חזר לחולון ונהג להיות ספון בביתו עם משפחתו, הוא רצה להיות רחוק מאור הזרקורים והחליט לעצב ליין פיג'מות עם הדפסים שצייר, ככמיהה למסיבת פיג'מות.

קולקצית חולון – ליין פיג'מות

ניו יורק – שבה נהג להתבונן בפליאה על הנשים הרצות בפארק ועושות כושר, ואיך ברגע הן מחליפות את ביגדי ונעלי הספורט שלהן לעקבים וממשיכות בשגרת היום שלהן. הוא עיצב עבור אותן נשים.

קולקצית ניו יורק – ספורט אלגנט, נעלי ספורט אלגנטיות, שממבט על נראות כנעל על עקב.

 

 

בין פריז לניו יורק

 

 

פריז – בהן עשה את רוב הקריירות שלו והיוו לו ניגודים – פריז האלגנטית והקלאסית ממנה שאב את תפירת ההוט קוטור שלו וכל השיק השחור והקוקטי.

קולקצית פריז  – הוט קוטור ושיק שחור

 

טנג'ין – בה אימו נולדה והילכה עליו קסם – (גם אימו וגם מרוקו עצמה) ממנה שאב השראה, על תבליניה ושווקיה שאיפשרו לו חופש עבודה עם צבעים חזקים ושילובים "משוגעים".

קולקציית טנג'ין – אלבר אלבז נולד בקזבלנקה במרוקו, אבל טנג'ין בה גרה סבתו, הקסימה אותו.

בקולקציה האחרונה שלו מורגשת כל אישיותו. אלבר אוהב אנשים, הוא תיכנן לכל מבנה גוף, לכל מידה, בגד שמאפשר חופש תנועה, התחשב באיכות הסביבה ובקיימות (אותה הציג בתכנית טלויזיה כבר כסטודנט בשנקר, בשנת 1983, אז הדבר היה מהפכני). אלבר לא חשש לשבור מוסכמות שמרניות, נתן כבוד למורשת תפירת העילית.

בתערוכה מוצגים המון ציטוטים של אלבר עצמו, ושל משפטים בהם הוא האמין. אלבר אהב את אימו, וצוטט אותה במהלך חייו. את אחד המשפטים על פיהם הוא חי, אימו אמרה לו בילדותו:"תהיה גדול בעבודה וקטן בחיים", ואכן אלבר זכה להכרה עולמית אבל תמיד בצניעות ומלא נתינה ואהבה.

אחד הסמלים החזקים ביותר שאפיין את אלבר הוא לב אדום.
האהבה היתה ערך עליון בחייו, הוא הפיץ אהבה בנדיבות ובכנות, ובזכות האהבה הוא סחף אחריו המוני אנשים וידוענים שסגדו לו ולכשרונו.

" אני אוהב נשים, אני אוהב בובות, אבל לא אוהב נשים שנראות כמו בובות. "אלבר אלבז"

אלבר אוהב נשים, הוא מהופנט מהן, ומאמין שאופנה צריכה לשרת את הנשים ולא ההיפך. מתוך אהבתו לנשים הוא רוצה לתת מענה לכל המידות, לכל הצבעים וגווני העור, בכל מצב ובכל שלב בחיים – נעורים-היריון-זקנה.
התערוכה היא חגיגת העצמה אחת גדולה לכל הנשים בכלל, ולנשים להן עיצב, בפרט.

אני הכרתי את אלבר לראשונה כשביקרתי בתערוכה המדהימה של רונית אלקבץ ז"ל, שגם אותה אצרה יערה קידר. אלבר ורונית היו חברים טובים, רונית היתה ידועה בטעמה המשובח באופנה, וביכולת שלה לעבור מדמות לדמות ע"י בגדים שכל כך אהבה והעריכה, ואלבר עיצב לה את רוב המלתחה המשובחת שלה, וגם את שמלת השמש האייקונית, בהשראת השמש התל אביבית, שאלבר כל כך התגעגע אליה, כשגר בפריז האפרורית

אלבר בחר להשאיר בבגדים אותם תיכנן, פרטי עיצוב לא גמורים – תפרים פרומים, רוכסנים לא גמורים, הוא לא אהב שלמות, כי חשב ש"אחרי שלמות אין כלום".

 מחווה לשימלת השמש של רונית אלקבץ

בית האופנה "לנווין" תפר כמחווה שמלה לבנה כדוגמת שמלת השמש של אלבר, כשהדיוקן של אלבר מתנופף על הבד.

 Modek wearing Lanvin at the "Love Brings Love " tribute show 2021

אלבר עיצב לגדולות המפורסמות בינהן – מריל סטריפ, ריהאנה, נטלי פורטמן, אופרה וינפרי, אמה סטון, טילדה סווינטון, רונית אלקבץ שבחתונתה לבשה שמלה שלו. רשימת המפורסמות היא כמעט אינסופית.
מריל סטריפ סיפרה שהוא תיכנן לה שמלת זהב לערב האוסקר ואמר לה –
"אם תלבשי זהב, תיזכי בזהב". מריל סטריפ זכתה באוסקר הזה בזהב!

השימלה המוזהבת איתה מריל סטריפ גרפה את האוסקר

לאלבר היה חוש הומור נדיר, הוא סיפר שכשהוא מסתכל על תמונות הוא לא מאמין שזה הוא, כי הוא תמיד חושב שהוא נראה טוב, אבל כשהוא רואה את התמונות הוא חושב שזה אסון ומאשים את המצלמה אבל פעם אחת הוא הבין שזאת לא המצלמה אשמה, אלא הפיצה בלילה.

(צילום: Giovanni Giannoni)

אלבר זכה מאז ומתמיד לתשואות ואהבה מכל בתי האופנה בעולם ולהוקרה בינלאומית והערכה עצומה גם בישראל, אך כנראה שרבים בישראל (וגם אני..) לא ממש הכירו את כל פועלו.

לאחר מותו, נערכה תצוגת אופנה ותערוכת מחווה לאלבר במוזיאון האופנה של פריז Palais Galliera אשר הייתה מחווה לאלבר ובה הוצגו דגמים בהשראתו שהוכנו על ידי בתי האופנה הגדולים בעולם: ג'ורג'יו ארמני, הרמס, גוצ'י, לואי ויטון, ראלף לורן, סטלה מקרטני, ולנטינו, דיור, ועוד ועוד.

בפריז הועפו לחלל אלפי לבבות לאויר, כסמל לאהבה שאלבר נתן לכולם, ולאהבה העצומה שכולם חשו אליו.

סה"כ 46 בתי אופנה המפוארים ביותר בעולם, שעצרו הכל, ששכחו לרגע שהם מתחרים, ולפעמים אוייבים, והתכנסו יחד לתצוגת אופנה מרהיבה, בה כל אחד נתן את האינטרפטציה שלו, את הזכרון שלו, את האהבה שלו לאלבר , בצורת אחד מהמאפיינים שלו, או הסמלים או הדמות שלו.

ערב המחווה נולד כי חלומו של אלבר היה לאחד את כל בתי האופנה לתצוגת אופנה עם מסר של שלום ואהבה. לאחר מותו, בן זוגו אלכס קו גייס את כל בתי האופנה לאירוע חסר תקדים בהיסטורית האופנה, למופע של אהבה, שמבטא את הקירבה בין האנשים שאלבר ידע ליצור ואת האהבה האינסופית שנתן וקיבל מכל מי שעבד לצידו, וימשיך לפעום בליבם של מעצבי תקופתו.

בקומה העליונה של המוזיאון, מוצג  עיבוד חדש לתצוגת המחווה שנערכה לזכרו של אלבר בסוף 2021 ״אהבה מביאה אהבה״ שהפיקה חברתו  AZ FACTORY וכך אולם המחוות בתערוכה, היה כמו סיור בבתי האופנה הענקיים ביותר בעולם ולאחריו הבנתי את גודל האבידה!

שימלת הלבבות האדומה – Paul Gaultier "Love Brings Love" tribute show 2021

בערב המחווה של בתי האופנה, היו יצירות אופנתיות מרגשות. בית "דיור" עיצב שמלה בה הוא הציג את כל כרטיסי הברכה שאלבר צייר להם במרוצת השנים.

בית "וירג'יל אבלו" תיכנן שמלה בהשראת השמלה הירוקה של אלבר, יריעת הבד נשפכת בקלילות וללא תפרים , ורק סיכת משרד ענקית וורודה מחזיקה את הבד.

Dries Van Noten – AZ Factory

נכון ל 15.2.2023, יותר מ 100 אלף איש ביקרו בתערוכה בחולון. זאת התערוכה הגדולה והמפורטת ביותר שנעשתה על אלבר.
יערה קידר הביאה הרבה סודות שהתפרצו בפרץ רגשות ונגע בכל אחד שמבקר בתערוכה.
ההרצאה שלה תיחרט בזכרונות באי התערוכה לנצח, הסיפורים, האנקדוטות חתומים בלב כל מי שנפתח לו צוהר לאיש הגדול והאוהב הזה שקשה לכתוב עליו בלשון עבר.

אני מאמינה שהתערוכה הזו שנפתחה לראשונה במוזיאון לעיצוב בחולון/ישראל (ועל כך אני מרגישה גאווה), כמה מטרים מבית ילדותו של אלבר, היא יריית הפתיחה למסע עולמי לכבוד אלבר אלבז, אולי בכל הארצות בהן הוא עבר במסע האישי שלו, ואף יותר!
בזכותו הגיעו לחולון כל בתי האופנה המפוארים !

 

מי שלא ביקר, חייב! ואם אפשר חייב לשמוע את ההרצאה של יערה קידר, שברגישות וחוכמה אצרה תערוכה מרגשת.

Share On LinkedIn Share On Whatsapp Share On Facebook